پای درس ایثار | روایت معلم شهرضایی که با هزینه سفر ماه عسل، دانش آموزانش را به کربلا فرستاد
فرهنگی
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - حسین مرادخانی، معلم شهرضایی، با وجود تدریس در یکی از مدارس خوب شهر اصفهان، بخشی از ساعتهای موظف خود را بهصورت داوطلبانه در مدرسهای کمبرخوردار در منطقه اسلامآباد شهرضا میگذراند و حتی هزینه سفر ماهعسلش را به اعزام دو دانشآموز نیازمند به زیارت کربلا اختصاص داده است.
به گزارش ادارۀ اطلاعرسانی و روابط عمومی اداره کل آموزشوپرورش استان اصفهان، حسین مرادخانی، از فرهنگیان شهرضا، علیرغم تدریس در یکی از مدارس برجستۀ شهر اصفهان، بخشی از ساعات موظف خود را در مدرسهای محروم در منطقه اسلامآباد شهرضا به تدریس اختصاص میدهد. این منطقه که تا چند سال پیش از آسیبپذیرترین نقاط آموزشی شهرستان به شمار میرفت، امروز شاهد تغییرات ملموسی است که با حضور او و همکارانش رقم خورده است.
مرادخانی با اشاره به وضعیت اجتماعی خاص منطقه گفت: «دانشآموزان این مدرسه اغلب از خانوادههایی هستند که با فقر اقتصادی و آسیبهای اجتماعی دستبهگریباناند. بعضی از آنها در تأمین حداقل معیشت با مشکل مواجهاند و حتی وقت کافی برای کلاسهای فوقبرنامه ندارند، چون از صبح تا ظهر مجبورند کار کنند.»
این معلم متعهد که معتقد است «گاهی مظلومیت دانشآموزان اجازه بیتفاوتی نمیدهد»، از همان سال نخست، در برابر پیشنهاد تدریس در مدارس با شرایط بهتر، ایستادگی کرده و آموزش در مدرسۀ محروم اسلامآباد را انتخاب کرده است. چراکه به گفتۀ خودش، معتقد است حضور یک معلم در چنین مناطقی، اگرچه شاید به ظاهر سخت باشد، اما نهایتاً شیرین و اثرگذار خواهد بود.
مرادخانی میگوید: «با حضور من و برخی دیگر از همکارانم که از معلمان برجستۀ شهرضا هستند و همچنین تلاشهای ویژۀ مدیر آموزشگاه، آرامآرام وضعیت مدرسه درحال تغییر است. دانشآموزان بیشتر به سمت رشتههای فنی درآمدزا سوق داده شدهاند و امیدواریم این مسیر، به آیندۀ روشنتر بسیاری از دانشآموزان منجر شود.»
یکی از اقدامات چشمگیر این معلم، برگزاری کلاسهای تقویتی رایگان در ایام امتحانات برای دانشآموزان نیازمند است. او میگوید: «در این مدرسه حدود 30 تا 35 دانشآموز یتیم یا فرزند طلاق داریم که توان پرداخت هزینۀ آزمون مدارس نمونه دولتی را نداشتند؛ اما با کمک خیرین توانستیم شرایطی فراهم کنیم تا آنها در آزمونها شرکت کنند و موفق شوند.»
مرادخانی همچنین دربارۀ هدایت تحصیلی دانشآموزان توضیح داد: «پس از تشکیل کارگاههای مهارتی و دعوت از فارغالتحصیلان موفق برای الگوسازی، اکنون دانشآموزان به جای گرایش به مسیرهایی که منتهی به آسیب اجتماعی میشود، به سمت رشتههای فنی و حرفهای سوق یافتهاند.»
اوج ایثار این معلم اما در هزینهکرد پول ماهعسلش رقم خورد. او میگوید: «نزدیک اربعین بود که مدیر مدرسه اطلاع داد دو دانشآموز، آرزوی زیارت کربلا را دارند و به دلیل شرایط مالی نامساعد، نمیتوانند به زیارت بروند. احساس کردم هزینۀ ماهعسل میتواند در جای بهتری خرج شود. آن را به سفر زیارتی بچهها اختصاص دادم و خدا را شکر، بعدها همان مبلغ از جای دیگری تأمین شد.»
مرادخانی تأکید کرد که این دستاوردها محصول تلاش جمعی مدیر مدرسه، معلمان دغدغهمند و حمایتهای مردمی است و از محمد اکبری، مدیر مدرسۀ سلمان فارسی اسلامآباد، قدردانی کرد. او میگوید: «آقای اکبری با جذب خیرین و اجرای طرحهای زیارتی و بستههای معیشتی، مسیر رشد و امید را برای نوجوانان این منطقه هموار ساخته است.»
وی خاطرنشان کرد: «تغییر در مناطق محروم از آموزش آغاز میشود. اگر بتوانیم دیدگاهها را دگرگون کنیم، میتوانیم آینده را بسازیم. هنوز نیاز به حمایت هست، اما مسیر امیدی که آغاز شده، قابلتداوم است.»
انتهای پیام/
-
سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۸:۴۵
-
۱۶ بازديد
-

-
پیام سپاهان
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/965871/